Hybrid Kinetic Motors Corp is een dochteronderneming van Hybrid Kinetic Group, een bedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met elektromotorische voertuigen, met inbegrip van elektrische bussen, motoren en aanverwante accucellen.

Tevens is het moederbedrijf ook bezig met het promoten van nieuwe energie-projecten, waaronder de ontwikkeling van nieuwe en belangrijke auto-onderdelen alsook de productie van enkel en meerlaags grafeen.

Oprichter, CEO van HK Motors en Chinees zakenmagnaat, Dr Yeung Yung, erkende enige tijd geleden dat de ontwikkeling van krachtige batterijen en energieopslagsystemen een dringende behoefte was op de (auto)markt.

De groep investeerde dan ook in het UCLA grafeen lab en ontwikkelde, naar eigen zeggen, een unieke en milieuvriendelijke lage kosten methode om grafeen in bulk te kunnen produceren.

Het in Hongkong gevestigde bedrijf plant volgende maand de show te stelen op het aankomende en prestigieuze internationale autosalon in Genève met de voorstelling van hun nieuwe, luxueuze sedan, de H600.

Mocht HK Motors meteen geen belletje doen rinkelen dan doet Pininfarina dat misschien wel. De slanke sedan, die in maart zijn debuut zal maken op het autosalon in Zwitserland, is namelijk het resultaat van een samenwerkingsverband met het beroemde Italiaanse designhuis.

Bovendien wordt de H600 de eerste elektrische aangedreven wagen op de automobielmarkt met grafeengebaseerde batterijtechnologie.

Veel informatie is er momenteel nog niet beschikbaar over het desbetreffende model en/of eventuele verschillende versies, maar op de website van HK Motors staan alvast enkele karakteristieken van hun grafeen batterijtechnologie neergeschreven en die luiden als volgt: Opmerkelijke langere levensduur, opladen in minuten/seconden, operatief in extreme weersomstandigheden en niet explosief.

Volgens de gegevens bereiken de nieuwe grafeen-lithium-zwavel batterijen een energiedichtheid van 2500 Wh/kg, dat is ongeveer 20 keer meer dan de conventionele lithium-ion-accu’s, en leveren 50-100 keer de vermogensdichtheid van conventionele lithiumbatterijen.

(Energiedichtheid is de maatstaf voor de hoeveelheid energie die een batterij kan vasthouden en vermogensdichtheid geeft aan hoeveel energie een batterij kan leveren op vraag).

Het autosalon gaat door van 9 tot en met 19 maart.

Bron: graphene-info, HK Motors, Pininfarina

Gepubliceerd door grafeen.be

De website 'Grafeen.be' werd opgericht eind 2010 met als doel correcte informatie over het materiaal ‘grafeen’ weer te geven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verslagen, onderzoeken en artikels die te vinden zijn op het internet en/ of worden opgestuurd door mailcontacten. Grafeen.be is een onafhankelijk project.