Deens zakenman en creatieveling Henrik Fisker kondigde recent zijn nieuwste plannen aan om het autobedrijf “Fisker, Inc” te lanceren.

Het merk wil zich vooral gaan focussen op elektrische voertuigen met een grote autonomie en zich meten met rivalen als Tesla, Porsche en Mercedes.

Mocht de naam Fisker een belletje doen rinkelen dan heeft dat wellicht te maken met het feit dat Fisker al eerder het duel aanging met een andere fabrikant van EV’s, Tesla, in 2007.

Toen bracht de Deen met Fisker Automotive een prachtige hybride sportwagen op de markt die door het leven gaat met de naam ‘Karma’.

Het model sloeg echter niet aan bij de klanten in de mate Fisker had gehoopt en er werden slechts een 2000 tal exemplaren gebouwd van het sportieve model. In 2013, kort nadat Fisker de zaak had verlaten, werd het faillissement aangevraagd en ging het bedrijf op de fles.

Nu de andere creatieveling en succesvol ondernemer, Elon Musk, al goed de baan plaveide voor het elektrische autosegment, duikt Fisker terug op met een nieuwe uitdaging.

Vandaag de dag zou Fisker wel eens voordeel kunnen uit deze positie.

Vooraleerst omdat hij (nog) geen halve wereldvoorraad lithium heeft aangekocht en omdat hij -volgens zichzelf- al twee jaar in stealth modus op zoek is naar de ultieme batterijtechnologie.

Nu heeft hij de technologie die niemand anders heeft, vertelde de designer van de BMW Z8 en de Aston Martin DB9 aan de nieuwssite Bloomberg.

‘Niemand komt zelfs in de buurt van hetgeen we daar doen.’

Fisker, Inc is de nieuwe onderneming van de Deen en Fisker Nanotech is de batterij afdeling, een nieuwe particuliere onderneming gevestigd in het noorden van Californië, VS.

Fisker is er voorzitter van Fisker Inc terwijl Jack Kavanaugh voorzitter is van Fisker Nanotech.

“De technologie is afkomstig van verschillende professoren van UCLA die gewerkt hebben aan energieopslag”, zegt Kavanaugh, en hij merkt op dat de batterijen een beetje lithium zullen bevatten, maar niet zoals de conventionele lithium-ion-accu’s die men vindt in het Tesla Model S.

“We hebben reeds ontwikkelde prototypes die u nergens anders zult zien,” vervolgde Kavanaugh.

Hun team maakt de claim dat het nieuwe Fisker model meer dan 400 mijl (een goeie 640 kilometer) rijbereik zou halen en over een batterij met spitstechnologie zal beschikken die wellicht de ganse levensduur van de wagen kan overleven.

Foto’s van de wagen mogen we verwachten tegen midden 2017.

Als alles naar plan verloopt zou de wagen het pad moet effenen om een tweede elektrische wagen te kunnen ontwikkelen en produceren, die dan op de markt zou verschijnen voor om en bij de 40.000 dollar, inclusief een groter rijbereik dan dat van concurrenten.

‘Het idee bestaat eruit om als het ware de hele auto-industrie van VHS naar DVD-modus te bewegen’, gaf Fisker aan, wat enorm doet vermoeden dat hij gesprekken wisselde met professor Kaner van het UCLA, die prachtig werk afleverde inzake grafeen en (super) supercondensatoren.

Fisker geeft vrij dat de nieuwe elektrische wagens aangedreven zullen worden door een batterij die grafeen gebruikt om het bereik en de levensduur te verlengen en terwijl de oplaadtijden te verkorten,
dat staat althans te lezen op de nieuwssite van Reuters.





Bron: Bloomberg, Reuters

Gepubliceerd door grafeen.be

De website 'Grafeen.be' werd opgericht eind 2010 met als doel correcte informatie over het materiaal ‘grafeen’ weer te geven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verslagen, onderzoeken en artikels die te vinden zijn op het internet en/ of worden opgestuurd door mailcontacten. Grafeen.be is een onafhankelijk project.