Grafeentechnologie is voorlopig nog niet tot in de huiskamer binnengedrongen, maar sinds kort wel tot in de garage.

Vittoria, een producent van fietsartikelen, en Directa Plus, een bedrijf dat zich engageert in grafeentechnologie, besloten drie jaar geleden een samenwerkingsverband aan te gaan met als doel de wielerwereld te veroveren met hun geplande ontwikkelingen.

Hun opzet om tal van mechanische voordelen via nanotechnologie naar de wielerwereld te brengen doorliep inmiddels alle stages, van het labo tot het scherp stellen van de productiecapaciteit, tot confirmerende testen door profs in het laatste wielerseizoen.

Vorige week introduceerde Vittoria hun nieuwe productlijn ‘G+’, aan de internationale pers en een leger wielerjournalisten.

De fabrikanten begeren een nieuw tijdperk in te luiden in de wielergemeenschap en het peloton warm te maken voor hun nieuwe intelligente bandensysteem en keiharde lichtgewicht velgen.

Directa Plus en Vittoria wisten op de persconferentie te vertellen dat ze er in slaagden om de kwaliteiten en eigenschappen van grafeen te benutten en de fietsartikelen een meerwaarde mee te geven.

Het duo dook diep – of dun – in de essentie van materialen en structuren op zoek naar innovatie en opportuniteiten en haalden hun gram met de presentatie van hun nieuwe gamma.

Uit testen uitgevoerd door hun team, en bevestigd door externe laboratoria, bleek dat het introduceren van grafeen in de velg uit matrices van koolstofvezel een grote positieve invloed heeft.

Het gebruik van grafeen in deze context kan men verstaan als zijnde fijne nanopoeders van ongerepte grafeen nanoplatelets.

De eigenschappen van het gebruikte materiaal verleggen de grenzen van het huidige toelaatbare in laterale stijfheid, slagvastheid en gewichtsafname. Om een idee te geven van de mogelijkheden betreffende gewicht inzake grafeen: Eén gram koolstof is voldoende om een compleet voetbalveld te bedekken met een enkele atomaire laag.

Wellicht om die reden achtte Vittoria het vooraf mogelijk om nog mening gram te kunnen slachten van elk onderdeel dat past op een blinkend koolstof ros, zoals de leuke velgen waarmee ze voor de dag komen.

De banden treden buiten de fysieke barrières van rubber en maken gebruik van de voordelen dat het grafeen biedt inzake warmteafvoer en schijnen te reageren als een intelligent systeem, opdat de band harder wordt of zachter naarmate de noden van de rijder.

Op rechte stukken rolt de band harder, maar wanneer een rijder remt of de bocht ingaat dan verzacht de band om meer grip te krijgen.

Hun nieuwe producten zouden renners vrijspreken om een specifieke keuze te moeten maken tussen snelheid of grip, afstand of lekke band.

In een volgende stap wil Directa Plus samen met Vittoria, en hun innoverende formule, de auto-industrie inpalmen.


Gepubliceerd door grafeen.be

De website 'Grafeen.be' werd opgericht eind 2010 met als doel correcte informatie over het materiaal ‘grafeen’ weer te geven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verslagen, onderzoeken en artikels die te vinden zijn op het internet en/ of worden opgestuurd door mailcontacten. Grafeen.be is een onafhankelijk project.