Saab AB – de Zweedse vliegtuigbouwer – heeft een patent ingediend om het wondermateriaal te gebruiken om vliegtuigen ijsvrij te houden. De grafeen laag zou geïntegreerd worden in een soort van verwarmingsmantel dat het vliegtuig zou bedekken.

Ijsvorming zorgt ervoor dat een vliegtuig aan gewicht kan winnen en minder liftvermogen kan genereren. Ook beweegbare delen zoals de flappen, of het landingsgestel zijn erg gevoelig aan ijsvorming. Indien deze getroffen worden door ijsvorming kan het vliegtuig onbestuurbaar raken.

Amerikaanse octrooiaanvraag met nummer 20130043342 beschrijft een oplossing voor het probleem dat ijs gehecht raakt aan vliegtuigvleugels en andere vliegtuigonderdelen.

Voorlopige oplossingen zijn verwarmingskabels onder het oppervlak van de vleugels, de vleugels verwarmen met motorwarmte of het toebrengen van chemicaliën net voor het opstijgen om dergelijke ijsvorming te bestrijden.

De meeste van deze oplossingen hebben echter het nadeel van extra gewicht met zich mee te brengen, terwijl de chemische behandeling die ze vandaag de dag hanteren – meestal op basis van Glycol – niet echt milieuvriendelijk is.

De voorgestelde oplossing door Saab zou al deze hulpmiddelen overbodig maken.

Grafeen komt in deze uitvinding zeer waarschijnlijk in de vorm van nano-plaatjes, gemengd met een polymeer hars, dat vervolgens wordt geschilderd op het vliegtuig en een strakke mantel rond alle vliegtuigonderdelen vormt.

Wanneer een deel van het vliegtuig ijs vangt, kan dat deel (of de gehele buitenkant) worden verwarmd door een elektrische stroom door de geleidende mantel te voeren.
Het grafeen composiet zou glad blijven en licht van gewicht, met behoud van de aerodynamica.

Bron: Graphenetracker.com

Gepubliceerd door grafeen.be

De website 'Grafeen.be' werd opgericht eind 2010 met als doel correcte informatie over het materiaal ‘grafeen’ weer te geven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verslagen, onderzoeken en artikels die te vinden zijn op het internet en/ of worden opgestuurd door mailcontacten. Grafeen.be is een onafhankelijk project.